Mina vårdkontakter

Inloggning med e-tjänstekort

Från och med november 2012 sker all inloggning för personal i Mina vårdkontakter med e-tjänstekort. Detta för att leva upp till patientdata- och personuppgiftslagens krav på säker hantering av personuppgifter.

För att logga in med e-tjänstekort krävs:

E-tjänstekort (SITHS-kort)
Din arbetsgivare ser till att du fotograferas för kortet. För att få ett giltigt kort måste du ha en personpost i EK/HSA-katalogen.

Kortläsare 
Finns i tangentbord eller som extern kortläsare. Godkända kortläsare finns att köpa från de flesta datorleverantörer.

Pinkod för legitimering
Består av sex siffror och skickas via brev till din folkbokföringsadress i samband med att du fotograferar dig för tjänstekortet. Om du saknar pinkod beställer du en ny via din lokala IT-support.

Programvaran Net-ID på berörda datorer
Net-ID eller motsvarande behöver vara installerat på datorer som används för inloggning. Kontakta din lokala IT-support för hjälp med installation av Net-ID.

Certifikat på kortet
Utöver ett SITHS-certifikat, vilket används i tjänsten, innehåller tjänstekortet vanligtvis även ett privat certifikat från Telia som kan användas som e-legitimation.

 

Verksamhetschef ansvarar för att anställda förses med e-tjänstekort.


Teknisk support för e-tjänstekort

För att beställa e-tjänstekort, pinkod, kortläsare eller få hjälp att ladda ned programvaran Net-ID, kontaktar du din lokala IT-support eller utfärdare av kortet.

Här kan du testa ditt e-tjänstekort: http://test.siths.se/.

Du kan också läsa våra vanliga frågor om e-tjänstekort.

Redaktör: Mina vårdkontakter
Senast uppdaterad: 2016-02-24