Mina vårdkontakter

Aktivera ärendetyper (e-tjänster) på mottagningen

Som administratör aktiverar du de e-tjänster som mottagningen ska erbjuda. Du gör inställningar för vad invånaren ska se och vad vårdgivaren ska kunna svara.

Så här aktiverar du någon av standardärendetyperna på din mottagning:

  1. Logga in och välj mottagning.
  2. Välj fliken Administration.
  3. Välj Inställningar för mottagningen i menyn till vänster.
  4. Välj fliken Ärendetyper. En lista visas med de tillgängliga standardärendetyperna. En orange bock framför ärendetypens namn betyder att ärendetypen är aktiverad. 
  5. Klicka på den ärendetyp du vill aktivera.
  6. Gå igenom inställningarna för ärendetypen. Vilka inställningar som finns skiljer sig åt mellan de olika ärendetyperna.
  7. Fyll i de färdiga svarsalternativ som ska finnas för vårdgivare som besvarar inkomna ärenden.
  8. Spara och förhandsgranska patientens ärendeformulär och vårdgivarnas svarsalternativ.
  9. När du är nöjd med ärendetypen, välj att aktivera den för invånare (för alla eller för ett begränsat urval) och Spara. Om du väljer begränsat urval måste du också dela ut ärendetypen till de invånare som ska kunna se den, det gör du under Invånare > Dela ut ärendetyp i menyn till vänster.

    Tänk på att du också måste redigera villkorstexten för alla aktiverade ärendetyper. 
    Gör så här:
     
  10. Välj Inställningar för mottagningen i menyn till vänster.
  11. Välj fliken Villkorstexter och klicka sedan på den ärendetyp du har aktiverat för att uppdatera texten (läs mer).
Redaktör: Mina vårdkontakter
Senast uppdaterad: 2016-07-14